Friday 3 June 2016

Kuiz Kahoot!




Kahoot! Adalah satu aplikasi online yang memerlukan rangkaian internet untuk mengaksesnya. Ianya juga boleh digunakan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran. Aplikasi Kahoot! ini berbentuk kuiz online yang disediakan oleh seseorang atau sesebuah pihak dengan menggunakan satu nombor pin di mana pemainnya perlu menaip nombor pin tersebut supaya pemain tersebut dapat menyertai permainan kuiz tersebut.

Seperti yang telah Sha lakukan di sekolah, terbukti aplikasi ini dapat menghidupkan suasana yang lebih ceria. Pelajar akan merasa gembira dan tidak berasa bosan mahupun mengantuk. Aplikasi ini akan mengira markah berdasarkan kepantasan dan ketepatan seseorang pelajar itu menekan jawapan. Jadi, walaupun dua orang pelajar menjawab kuiz dengan betul namun begitu markah mereka adalah berbeza berdasarkan kepantasan mereka menekan jawapan tersebut.

Pilihan jawapan adalah berdasarkan bentuk atau imej dan bukannya A, B, C dan D yang kita biasa didedahkan dalam kuiz-kuiz mahupun peperiksaan. Dan setiap soalan mempunyai had masa yang tertentu yang telah ditetapkan.

Aplikasi ini sangat menarik jika dimain beramai-ramai. Pelajar akan akan bersaing sesama sendiri dan mendorong mereka untuk lebih berusaha mengumpul markah tertinggi yang akan ditayangkan di skrin layar.

 gambar hiasan

2 comments: