Thursday 2 June 2016

Massive Open Online Education (MOOC)


Apa itu MOOC?


Massive open online course (MOOC) adalah kursus terbuka atas talian secara besar-besaran. Model ini adalah untuk menyampaikan kandungan pembelajaran dalam talian untuk mana-mana orang yang mahu mengambil kursus tanpa had kehadiran. MOOC menyediakan bahan-bahan kursus tradisional seperti video, bacaan, set masalah serta forum pengguna interaktif yang membantu membina masyarakat untuk pelajar dan tenaga pengajar.

Bila MOOC diperkenalkan?

The MOOC telah diperkenalkan pada tahun 2008 semasa yang dipanggil "Connectivism dan Pengetahuan perantara" yang telah dibentangkan kepada 25 tuisyen pelajar yang membayar dalam Pendidikan Lanjutan di University of Manitoba sebagai tambahan kepada 2,300 pelajar-pelajar lain dari orang awam yang mengambil kelas dalam talian percuma percuma. 

Untuk siapa MOOC?

Walaupun pembelajaran yang berlaku pada skala yang lebih besar, tanggungjawab tersebut terletak kepada pelajar. Tidak ada tekanan untuk menghadiri forum-forum, menyertai, berhubung dengan guru pengajaran dan menghulurkan pandangan dan sebagainya. Konsep yang ingin diterap dalam kursus ini menuntut anda untuk banyak membaca dan juga berinteraksi tetapi ini tidak wajib (kebanyakan masa). MOOC adalah untuk orang-orang yang mencari ilmu tambahan dengan mengisi masa lapang mereka. 

Ini bukan untuk pelajar pasif kerana ia melibatkan penciptaan kandungan aktif, yang kadang-kadang boleh menjadi huru-hara. Sebagai peserta, anda perlu berupaya untuk mengawal diri dan situasi pembelajaran anda.
MOOC boleh digunakan untuk penjelasan konsep asas dan pemahaman manakala semua kursus-kursus ini adalah percuma, seseorang itu untuk hanya perlu melaburkan masa untuk mendapatkan yang terbaik. Akhirnya, anda membuat keputusan jika anda berjaya atau tidak.


Dimanakah boleh mengakses MOOC?

Di sini senarai beberapa laman web yang menawarkan MOOC percuma :

     Coursera (https://www.coursera.org/)
     Udacity (https://www.udacity.com/)
     EDX (https://www.edx.org/)
     Khan Academy (https://www.khanacademy.org/)
     Udemy (https://www.udemy.com/)
     Codecademy (http://www.codecademy.com/)

Bila sambung pengajian dan ambil kursus SFP6024 barulah Sha tahu yang adanya kursus atas talian ini. Sha rasa model ini sangat-sangat membantu Sha untuk mendapatkan pengetahuan dan maklumat baru yang boleh Sha gunakan dalam pengajaran di sekolah nanti.  Sha akan dapat mempelbagaikan kaedah pengajaran supaya pengajaran dan pembelajaran yang berlangsung lebih menarik dan efektif. insyaAllah...

2 comments:

  1. Senarai yang diberi memudahkan saya untuk menggunakan web tersebut.TQ atas perkongsian

    ReplyDelete
  2. Penjelasan ini sangat membantu saya mengingat kembali tentang MOOC. Satu lagi, link yg awak bagikan bila-bila masa saya dapat enroll. :)

    ReplyDelete