Thursday 2 June 2016

Online mode dan Copyright issues

Ini kali pertama Sha dengar pembelajaran secara ‘online mode’. Maksudnya ialah Sha tidak perlu menghadiri kelas pada minggu tersebut tetapi perlu melaksanakan tugasan yang diberi secara atas talian. Pada minggu kedua kuliah, Sha mendapat tugasan berkenaan isu copyright. Sha perlu membuat ringkasan tentang isu ini dalam bentuk grafik seperti peta minda, peta konsep atau yang lain.


                                 

Copyright bermaksud hak eksklusif  yang diberikan kepada Pencipta atau atau Pemegang Hak Cipta. Copyright biasanya dilambangkan dengan huruf C di dalam lingkaran seperti imej di atas. Fungsi copyright ini adalah untuk mengatur penggunaan hasil penuangan gagasan atau informasi tertentu. Ianya digunakan sebagai pemberitahuan hak cipta untuk semua hasil kerja kreatif seperti lagu dan sastra.

Copyright juga biasa disebut hak cipta. Pada dasarnya hak cipta adalah ‘hak untuk menyalin suatu ciptaan’. Hak cipta juga memungkinkan pemegang hak cinta tersebut untuk membatasi penggandaan tidak sah atas sesuatu ciptaan.

Dalam bidang pendidikan pula, isu copyright biasanya berlaku di dalam penyediaan tugasan atau penulisan tesis penyelidikan di mana karya-karya lain digunakan sebagai rujukan. Untuk mengelakkan copyright berlaku, sebarang tesis yang menggunakan karya lain sebagai rujukan mestilah mengandungi bibliografi yang menunjukkan sumbernya. Jika rujukan terhadap bahan berkenaan dibuat tetapi tidak dibuat pengakuan khas di dalam teks, karya tersebut mesti disenaraikan berasingan sebagai satu lampiran kepada rujukan. Contohnya ialah :
“Abdullah Mohamad Said (1999) yang memetik maksud dalam Kamus Webster menjelaskan tentang makna alam sekitar sebagai kesemua faktor dan keadaan fizikal, sosial dan kebudayaan yang mempengaruhi kewujudan dan perkembangan organisma.”


No comments:

Post a Comment