Thursday 2 June 2016

Powerful tools for teaching and learning : Web 2.0




Assalamualaikum dan salam satu Malaysia..
Salah satu tugasan yang Sha perlu selesaikan di dalam kursus SFP6024 adalah membuat suatu kajian tindakan yang menggunakan alat yang terdapat dalam Web 2.0 (web 2.0 tools). Apa yang perlu Sha lakukan ialah mendaftar salah satu kursus ‘Powerful tools for teaching and learning’ yang terdapat di dalam courser.org.
 
Sha perlu mengikuti kursus tersebut dalam tempoh masa kira-kira 3 hingga 4 jam. Disebabkan Sha mendaftar luar daripada sesi sepatutnya kursus itu berjalan, Sha tidak dapat mengikuti Forum dan hanya boleh menonton video dan membuat kuiz yang disediakan. Selepas selesai menjalani kursus tersebut Sha perlu merangka satu kajian tindakan dengan menggunakan web 2.0.
Web 2.0 mengajar Sha cara untuk meneroka strategi untuk dan pendekatan yang berkesan mengintegrasikan web 2.0 dalam pengajaran di sekolah. Dalam kursus ini, Sha didedahkan dengan alat web 2.0 yang digunakan untuk mengatasi masalah komunikasi, kerjasama dan kreativiti yang berlaku di kalangan pelajar.
Pelbagai alat web 2.0 boleh digunakan seperti facebook, blog, audioboo, storyjumper dan lain-lain. Namun begitu, setiap alat mempunyai fungsi yang tersendiri dalam menyelesaikan masalah. Alat yang digunakan haruslah bersesuaian dengan masalah yang terjadi.


Untuk kajian tindakan yang Sha akan jalankan, Sha bercadang menggunakan aplikasi Kahoot!. Aplikasi ini Sha gunakan bagi mengatasi masalah komunikasi. Kebiasaanya Sha hanya menggunakan kaedah talk&chalk. Hal ini menyebabkan sesetengah pelajar menjadi bosan dan kurang minat untuk belajar menyebabakan pelajar menjadi pasif sewaktu di dalam kelas. insyaAllah dalam post yang seterusnya Sha akan terangkan berkenaan aplikasi Kahoot!. see yeah>>>>

No comments:

Post a Comment